onsdag den 8. april 2009

Symphytum "Langham's Pink "

Brrr, det er frysning uden så der er intet bedre at gøre end sidde her og gå gennem nogle dejlige billeder taget sidste forår. En plante fangede min interesse hurtigt, Symphytum 'Langham's Pink "også kendt som comfry.

Nu vil du måske blive groaning højt siden comfry anses invasive af mange mennesker. Jeg har ingen erfaring med invasive sorter denne pink version er meget velopdragen. Jeg har været stigende denne skønhed i min have for omkring fire år nu og i alle tre spots det har opholdt sig i en klump.

Her kan du se det sammen med nogle af det naboer. Den Coreopsis verticilata 'Zagreb stigende siden det er mindst lige så kraftig en roedyrker. Det samme gælder for de dejlige, sølvskinnende Stachys byzantinske (Lamb ører).

Endelig er her en tæt op skudt viser, hvad en flot kontrast mellem de blade af disse to planter.

Dette forår Jeg vil gerne opdele Symphytum. Jeg har aldrig gjort det før, så jeg håber, at det er en simpel grave og derefter snittes. Hvis du har nogen råd, drop mig en kommentar her. Mange gange er det ikke hvordan du opdele en flerårig men når man deler det, der gør hele forskellen. For eksempel vil Coreopsis get's opdelt meget tidligt i foråret. Hvis jeg deler den, efter at den er tre inches høj det bare flops hele og ser fornæret i et år. Divider det tidligt, og du ved aldrig, det var afskåret.

Af den måde, efter Symphytum færdig med det første flor sæson, skar jeg det igen hårdt og sætte stiklinger på min kompost bunke. Om en måned senere vil du blive belønnet med en anden flush af Bloom og stiklinger vil allerede have nedbrudt. Hvad mere kan du bede om!

Fra at tage på et andet lag af strømper.
Melanie