torsdag den 30. september 2010

Udholdenhed

Hvis du ikke er fra Holland, har du sikkert ikke kender den største vandre begivenhed i verden i øjeblikket foregår i Nijmegen, min hjemby. Det hedder »Vierdaagse« (på nederlandsk Bogstavelig talt:. De 4 første dag) eller »Walk of the World«. Det er en stor begivenhed for deltagere og tilskuere. Hele byen Nijmegen er oversvømmet med folk fra hele verden (mennesker fra 67 lande deltog i år!). Mænd og kvinde på 65 år og ældre nødt til at gå 30 km i fire dage at få en medalje. Mænd yngre mellem 16-65 nødt til at gå 4x50 km. Og damer gå 4x40 k's. Meget lange ture, der kræver masser af træning, fokus og beslutsomhed!

Går jeg frivilligt til at give vand til rollatorer (- du har måske bemærket mine tweets / her er nogle billeder). Jeg elsker at gøre det. Det bringer mange minder tilbage af modgang og glæde jeg oplever at gå 4x50 to år siden. Det er dejligt at se om 45,000 mennesker forbi fokuseret på at nå den er færdig, hvilket er i dag.

Stod der i går, dukkede et spørgsmål op, at jeg også havde under mit kursus om "realistiske påvirke«. I vores arbejde en masse tid er brugt på overbevisende andre og påvirke medarbejdere, ledere og grupper. Jeg elsker at gøre det. Ligesom de vandrere, du har en ende mål for øje, er du fast besluttet på at nå i mål. Og mange nå deres mål. Men nogle gør ikke. I løbet af dette års Walk of the World om 3,000 vandrere måtte stoppe på grund af vabler, træthed, osv. De var nødt til at gøre det hårde beslutning om at stoppe.

Og her er mit spørgsmål: Hvornår skal du beslutter dig for at stoppe at påvirke og overbevise folk om, at f.eks sociale medier / KM / informationsstyring er en god ting for erhvervslivet? Hvornår skal du beslutte, at overbevise en medarbejder, en beslutningstager eller en virksomhed er at spilde din tid og energi?