mandag den 2. august 2010

Shock

Internettet er på én gang en velsignelse og en forbandelse. Det har vist alle former for nyheder til mig - gode og dårlige - gennem årene. Men da det er en kilde til næsten øjeblikkelig information, jeg gætter jeg skal ikke være for hård ved den.

Men i går aftes, det fik mig igen.

Moderen og jeg havde talt om nogle af hendes venner, der havde bestået af især en, jeg slags opkaldt efter. (Sorter af, idet jeg ikke var belemret med hendes etniske navn, bare velsignet med sit øgenavn - af mors design - et navn, der historisk set, kun de tættest på mig nogensinde brug.)

Derfra moderen begyndte at tale om dette vens sønner, som havde været på mange måder moderens "første" børn. Hun havde babysittere dem begge i hendes teenage år, og de havde polstret rundt efter hende som hvalp hunde, selv når hun ikke var på uret.

Den ældste af de to blev dræbt i en freak ikke-militært ulykke under Vietnam. (Han havde overlevet at blive skudt i 'Nam, kun at komme hjem og blive kørt over af en militær lastbil, da han red hans motorcykel tilbage til basen.) Han var kun 19. Det var tragisk, og tingene blev aldrig helt lige efter denne.

Det var ingen hemmelighed, hvilken af de to var deres mors pick, noget min mor skældte ud over, og mod hele tiden. Det var ikke underligt da, at den yngre bror gik meget langt for at få opmærksomhed, og på måder, der var mindre end ønskeligt.

J var seks år ældre end mig og i løbet af de år, jeg var mest påvirkelige, han var fantastisk. Jeg kan stadig se ham i mit indre øje om alder 20 i denne konvertible 'vette, at han havde. Sikke en syn, der var!

Han ville flade jævne gennem årene, i mellem job og ind og ud af problemer. Moderen ville chide ham, men hun altid havde et blødt punkt for ham. I det seneste årti eller så, ville han afgjort nogle. Taber både forældre s og blive gift havde taget brodden en smule. Narkotika og alkohol havde hærget hans model-lignende udseende. Han fortsatte med at komme ind i lejlighedsvis dårlige skrabe.

Lejlighedsvis, ville han kalde. (Ofte på mors fødselsdag, men for det meste bare ud af det blå.) Men der havde været nogen kontakt i et par år. Moderen var nået ud et stykke tid tilbage kun for at blive mødt af en afbrudt telefon.

Moderen lige er sket at nævne ham i går aftes. Jeg var online på det tidspunkt, så jeg Googled ham. Oprindeligt-og efternavn ikke var nok, fordi han tilfældigvis til at dele hans navn med en populær NFL spiller. Så jeg sat i hans mors pigenavn, som jeg havde midlertidigt forvirret som hans mellemnavn i søgefeltet. Men det var nok.

Straks, det første resultat var en nekrolog. Fra præcis tre år siden. Min kæbe faldt åben som jeg læste. Ja. Det var ham. Jeg kunne ikke tale. Jeg må have haft et kig på rædsel på mit ansigt, da moderen straks begyndte at spørge: "Hvad? Hvad er der galt? "

Jeg næsten ikke fortælle hende.

Endelig vil jeg bare røg ud, "J er død. Har været i tre år. "Hun var straks over min skulder, så jeg stødte op sidestørrelsen, så hun kunne læse.

Hun blev hærget. Jeg blev hærget for hende.

Helt ærligt, var jeg overrasket over, at han havde gjort det til 48. Han levede mere end et årti, end hvad jeg nogensinde troede, han ville. Selv mor måtte indrømme det.

Hun kaldte et par venner, hvoraf ingen vidste noget. Hun kaldes en fætter, som hun har holdt kontakten med, der sagde hun vidste, han havde været i en ulykke, men selv hun vidste ikke, han ville døde.

Hun kaldes en lang forældet West Coast-nummer for en tante (moderen havde været tæt sammen med hele familien på et tidspunkt, men mange er døde, og resten har spredt). Internettet til sin kredit, givet mig en nuværende antal.

De talte til langt tidligere 02:00

Den blå himmel er, at moderen følte sig bedre. Hun genetableret med en gammel ven og fik alle fanget op. Og for mig, det bedste er, at billedet af en ung J, beskidt blond hår viftede, blå øjne glinting, ridning ud i solnedgangen i sin 'vette.

Happy rejser, J.